Wel vol, maar niet gevuld

Op 2 mei jl. presenteerde Prof. Van Lippevelde van de afdeling Gezondheidsbevorderend Consumentenonderzoek van UGent op Radio 1 de resultaten van een studie omtrent de veelbesproken ‘lege brooddozen’.

Eén lichtpuntje in het onderzoek: echt lege brooddozen waren er zelden. In gezinnen met financiële problemen lijden ouders liever zelf honger dan hun kinderen voedsel te ontzeggen.

Helaas was de rest van het rapport veel minder rooskleurig. Maar liefst 9% van de kinderen bleek het voorbije jaar vaak met voedselonzekerheid geconfronteerd te zijn: ze kregen geen ontbijt of tussendoortje en moesten rekenen op vriendjes voor een deel van hun brooddoos. Bovendien was de inhoud van de brooddoos slechts in 13% van de gevallen gezond en milieuverantwoord.

Het onderzoek bevatte ook extra informatie, waaruit – vrij voorspelbaar – bleek dat socio-economische parameters een invloed hadden op de kwaliteit van de voeding.

Prof. Van Lippevelde suggereerde dat een aanbod aan betaalbare (niet per se gratis) gezonde, milieu-verantwoorde en door kinderen gesmaakte maaltijden een prioriteit moest zijn en dat dit een gedeelde verantwoordelijkheid was van ouders, scholen en ondersteuning. Een uniforme oplossing voor alle scholen is hierbij onmogelijk, maatwerk is nodig in functie van de financiële en logistieke mogelijkheden en de infrastructuur van de school.

Een paar weken later leek deze oproep alvast gehoor te hebben gevonden bij de partij Vooruit, waar Caroline Gennez en Melissa Depraetere aankondigden van een gratis warme maaltijd voor alle kinderen een ‘breekpunt’ te willen maken bij regeringsonderhandelingen. Vraag is natuurlijk of dit geen ‘overkill’ is. Sowieso valt af te wachten wat van dit voorstel na de regeringsvorming nog overblijft, en of deze belofte ook kan omgezet worden in evenwichtige, realistische en vooral doeltreffende maatregelen.