Goeie leraars maken het verschil
Goeie leraars maken het verschil
Eind vorig jaar lanceerde de Mexicaanse regisseur Christopher Zalla de film Radical. De film vertelt het verhaal van Sergio Juarez Correa, een leraar die terechtkomt in een basisschool in Matamoros, de school met de slechtste resultaten van heel Mexico. De leerlingen worden beschouwd als hopeloze gevallen, niemand doet veel moeite om hen vooruit te helpen. Door zijn radicaal andere, soms wat bizarre aanpak, weet Sergio de kinderen van het zesde leerjaar te motiveren.
Drie van hen domineren het verhaal: Paloma, die met haar vader op de rand van een vuilnisbelt woont, waar de arme man dagelijks op zoek gaat naar spullen die hij kan verkopen. Paloma blijkt hoogbegaafd te zijn, maar haar vader verwijt de leraar dat hij haar onterecht hoop geeft, omdat ze na haar schooltijd zal geconfronteerd worden met de harde realiteit van het leven waarin ze vastzit.
Nico, de rebel van de klas, voorbestemd om door zijn neef meegesleurd te worden in een drugsbende, die dankzij de leraar beseft dat hij ook een andere weg kan kiezen.
En tot slot Maria, een meisje dat de zorg draagt voor haar jongere broertje en zusje, maar ook voor haar zwangere en drugsverslaafde moeder. Zij ontdekt haar passie voor filosofie.
Aan het eind van de film zien we hoe de echte leraar Sergio voor een groot deel van zijn leerlingen een wezenlijk verschil heeft gemaakt en hen heeft geholpen om uit de armoede te geraken.
De film is gebaseerd op het artikel A Radical Way of Unleashing a Generation of Geniuses (een radicale manier om een generatie genieën te stimuleren) door Joshua Davis, gepubliceerd in 2013 in het magazine Wired. Dat artikel pleit in de eerste plaats voor een radicale vernieuwing van het onderwijssysteem. Maar wat in de film vooral naar voor komt, is hoe belangrijk het voor kinderen in kansarmoede is om leraars te ontmoeten die geloven in hun kunnen en die zo hun zelfvertrouwen aanwakkeren. De belangrijkste boodschap die Sergio zijn leerlingen geeft, is deze: ‘jullie hebben één ding gemeen met om het even welk kind, waar ook ter wereld: POTENTIEEL’. Een boodschap die heel wat kinderen ook bij ons broodnodig hebben.