GO! Middenschool

GO! Middenschool Den Brandt – Boom

Een gesprek met directeur Linda Michiels en financieel verantwoordelijke Natasja De Borger

Tijdens het gesprek kwamen alle gesprekspartners aan het woord, de antwoorden op de vragen werden in de tekst geordend weergegeven. Hier is “de school” aan het woord. 

Collega’s, hartelijk dank dat jullie ons hebt willen ontvangen, ondanks de ons welbekende tsunami aan taken en opdrachten allerhande waarmee een geëngageerde schooldirecteur en een gewetensvolle financieel verantwoordelijke zich moeten bezighouden.

In ons gesprek willen wij peilen naar de visie van de school inzake schoolkosten: hoe ermee omgaan, hoe het onderwijs betaalbaar houden, hoe te werken aan een rechtvaardige en evenwichtige verdeling van de kosten, hoe onnodige hoge kosten te vermijden, en toch alle leerlingen optimaal te laten deelnemen aan alle activiteiten

Eerste vraag: hoe slagen jullie, en dus alle collega’s, er in om de schoolkosten billijk te houden? 

Bestaat er een door het team gedragen visie over?  

Ons uitgangspunt is dat wij de kosten zo laag mogelijk willen houden, en tegelijk bewijzen dat het mogelijk is degelijk en betaalbaar onderwijs te bieden.

De schoolrekening wordt vooraf per klas overeengekomen door het team; die rekening mag niet worden overschreden! Uitgezonderd de prijs voor de GWP is alles inbegrepen. Er worden de ouders wél diverse betalingsmogelijkheden voorgesteld, aangepast aan specifieke situatie.

Hoeveel kost in den Brandt een schooljaar (gemiddeld) voor de leerlingen?

Je mag rekenen over beide leerjaren en afdelingen heen, op een gemiddelde kost van zo’n € 400 per leerjaar, waarborg en voorschot GWP inbegrepen. De schoolonkosten worden elk jaar opnieuw berekend a.h.v de reële kosten van het lopende schooljaar.

Bij inschrijving in het eerste leerjaar vragen wij € 150 waarborg voor de laptop. Die wordt dan bij het beëindigen van het tweede jaar terugbetaald

Enkele voorbeelden voor het lopende schooljaar 2023-2024:

  • 1A: € 495 (waarborg inbegrepen)
  • 1A Latijnse: € 511 (waarborg inbegrepen)
  • 1B: € 498 (waarborg inbegrepen)
  • 2A Latijnse: € 392 (geen waarborg meer!)
  • 2 Sportwetenschappen: € 414 (geen waarborg meer !)
  • 2 Stem: € 429


Hierbij nauw aansluitend: hoe gaan jullie om met de stijgende kosten voor schoolboeken in het algemeen en voor het toenemende aanbod aan werkboeken?

Vroeger werden werkboeken veel gebruikt, maar de praktijk heeft ons geleerd dat het teveel aan werk- en invulboeken én erg duur, én weinig efficiënt uitvalt, en bovendien moeten soms toch nog extra, op specifieke doelgroepen gerichte taken moeten worden aangemaakt door de leerkrachten!


Wat kunnen jullie dan als alternatief bieden?

Wij kwamen als team overeen dat er nog slechts een minimum aan werkboeken zou worden gebruikt en een  maximum aan eigen materiaal ontwikkeld.

De leerkrachten hebben extra werk gezien ze veel lesmateriaal zelf ontwikkelen. Nadien geeft dit wel een extra voldoening om zo verder te werken.

Ik zei het zonet al, de keuze voor de nodige materialen, leerboeken en software wordt vooraf overlegd binnen het team. Daardoor kunnen wij kostenbesparend én efficiënter werken. Wij houden wél de kosten o.m. voor kopies in de gaten… ook een  belangrijke kostenpost.

Pakketten met bijv. atlassen en geodriehoeken worden op schoolniveau voorzien.

Enkel nog voor Frans, Engels en Nederlands kunnen werkboeken worden ingezet.  

Nu maken wij optimaal gebruik van de beschikbare en meer flexibele digitale middelen. Tegelijk inzetten van én laptop én werkboek is te vermijden!

Een school zonder laptops en andere digitale media is vandaag ondenkbaar.

Maar laptops kosten geld! Hoe worden die bekostigd? Door de school? De ouders?

De keuze voor alle nodige leer-en studieboeken, evenals alle andere materialen worden overlegd binnen het team, met als doel de beschikbare middelen zo efficiënt te gebruiken!

In het kader van Digisprong worden de laptops voorzien door de school.Zij kosten zo’n € 700 à € 800 / stuk. De subsidie vanuit Digisprong bedraagt ongeveer € 400; de rest moet uit de werkingsmiddelen komen!

Maar: de zorg voor de laptops, en ook voor de boeken kan soms wel eens bedroevend zijn!

En laptops verslijten, moeten onderhouden en vervangen worden, …

Dit betekent een serieuze last voor de school, die een 430 leerlingen én een  50-tal leerkrachten telt. Een deel kan worden opgevangen door te besparen op o.m. nutsvoorzieningen zoals beamers uit, lichten doven na de les, … Een slim idee is het om bijv. Gsm’s en Laptops niet meer in de school maar wel thuis op te laden, wat een aanzienlijke besparing oplevert! De eenvoud zelve!

 

Wat is jullie houding t.a.v. de toenemende tendens om de bestelling, de bedeling en de afrekening van de schoolboeken uit handen te geven en alles te laten beheren door de uitgeverij, tot zelfs de samenstelling van het boekenpakket toe?

Bij ons verloopt het hele proces in eigen beheer, van begin tot eind! Daarvoor hebben wij één basisregel: het overzicht bewaren, in het voordeel van leerlingen, ouders en school!

Bij de inschrijving of in het begin van het schooljaar krijgen de leerlingen de voor hen bestemde lijst mee.

De school plaatst de nodige bestellingen, ontvangt de levering, draagt zorg voor het uitpakken, sorteren en bedelen

Alle facturen, eventuele betalingsfaciliteiten en de opvolging ervan worden binnenschools aangepakt. Wie kent er ons publiek beter dan wij? Dit alles betekent weer extra werk, maar geeft ook extra voldoening. En extra uitstraling! 

 

Hoe worden pedagogische uitstappen georganiseerd? Welke kosten rekenen jullie hiervoor aan?

Behalve de “buitenlandse” GWP zijn alle kosten in het afgesproken budget voorzien. Afspraak is afspraak! Voor de thuisgroep GWP rekenen wij  € 90, er volgen geen extra kosten, vermits de uitstap voorzien was in het – jaarlijks - afgesproken budget.

De “buitenlandse” GWP wordt wel apart gerekend. De leerlingen hebben de keuze tussen drie mogelijkheden: Londen, Parijs of “Waregem” (activiteiten in eigen streek).

Wij doen er alles aan om de kosten zoveel mogelijk te drukken. Zo  verblijven de leerlingen in het buitenland in gastgezinnen.

Wie thuisblijft krijgt een aangepast leuk, gevarieerd programma. Wij zoeken zo veel  mogelijk “parallelle” alternatieven die eenzelfde doelstelling nastreven voor wat door de groepen in het buitenland kan worden beleefd, door ook eens naar een museum te gaan, of op uitstap naar Walibi of  Bobbejaanland.

Er worden zeker geen extra taken gegeven!

Voor de zgn. “buitenlandse” GWP wordt een voorschot van € 90 gevraagd, veelal gekoppeld aan een spaarplan, wat de kosten een stuk draaglijker moet maken.

Doordat autobussen quasi onbetaalbaar zijn geworden, verkiezen wij de uitstappen voor de thuisgroep zoveel mogelijk met de fiets of te voet te doen. En dat is nog gezond ook!

Hoe gaat uw school te werk om de schoolkosten te innen? Is er een afgesproken procedure?

Zoals ik al zei, worden de kosten vooraf berekend, per schooljaar en per richting. De ouders krijgen 1 factuur: in september.

Die wordt dan ofwel volledig betaald, ofwel kan er een afbetalingsplan worden afgesproken, aangepast aan de specifieke problemen. Open communicatie met ouders zit in het DNA van onze school, ook over de schoolkosten!

In het geval er een afbetalingsplan is afgesproken wordt wél een voorschot gevraagd.

De afgesproken kosten zijn bindend, afspraak is afspraak!

Dat wordt veelal probleemloos nagekomen.

De financieel verantwoordelijke volgt alles nauwkeurig op en contacteert de ouders indien nodig.

 

Hoe gaan jullie om met onbetaalde schoolfacturen?

Doordat de financieel verantwoordelijke het betalingsproces van nabij opvolgt, zijn formele rappels bijna nooit nodig. Af en toe een informele herinnering kan meestal volstaan. Een incassobureau? No way!

Kunnen jullie indien nodig een beroep doen op een vorm van solidariteitsfonds, in eigen beheer of via bijv. een oudervereniging?

De school beschikt niet over een afzonderlijk solidariteitsfonds.

Wij ondernemen wel specifieke acties waarvan de opbrengsten rechtstreeks naar de kinderen gaan. Dat kan dan gaan om een wafeltjesverkoop bijv. of een quiz, e.d. Zij laten ons toe om onze kansarme leerlingen een handje te helpen. Zij helpen ook de facturen wat meer beheersbaar en voor iedereen betaalbaar te houden.

De bestemming van die acties worden steeds vooraf afgesproken én bekend gemaakt, zo weet iedereen waarvoor er wordt gewerkt!

De opbrengsten blijven binnen de school, niet naar de scholengemeenschap, en worden geboekt in een afzonderlijke rubriek van de schoolboekhouding.

 

Collega’s, hartelijk dank voor dit verhelderend en inspirerend gesprek!

 

Gesprekspartners: Ferre VB, Guido R., Rik H.

 

Close