De schoolfactuur

De schoolfactuur: een voorbeeld uit de realiteit

Onze vrijwilligers Ferre, Guido en Rik gingen op onderzoek uit en peilden bij directeur Linda Michiels en financieel verantwoordelijke Natasja De Borger van GO! Middenschool Den Brandt in Boom naar hun visie inzake schoolkosten: hoe gaat de school hiermee om, hoe proberen zij het onderwijs betaalbaar te houden, hoe werken ze aan een rechtvaardige en evenwichtige verdeling van de kosten, zonder leerlingen uit te sluiten van bepaalde activiteiten?

Om te beginnen wordt de schoolrekening vooraf per klas bepaald door het team. Die rekening mag niet worden overschreden, maar er worden wel verschillende betalingsmogelijkheden voorgesteld aan de ouders, afhankelijk van hun situatie. De kost (gemiddeld zo’n €400 per leerjaar) wordt jaarlijks herbekeken. Bij inschrijving in het eerste jaar wordt een waarborg gevraagd voor de laptop, die later wordt terugbetaald.

De vroegere dure en inefficiënte werk- en invulboeken werden tot een minimum beperkt, in plaats daarvan ontwikkelden de leerkrachten eigen materiaal. Verder worden bepaalde pakketten, zoals atlassen en geodriehoeken, op schoolniveau voorzien. Het hele proces van bedeling en afrekening van schoolboeken verloopt in eigen beheer. De school centraliseert de bestellingen en zorgt voor verdeling en facturatie, met eventuele betalingsfaciliteiten. Veel extra inspanningen dus, maar ook extra voldoening.

De Digisprong, met de bijhorende laptops, blijft een zware dobber voor de school. Laptops kosten zo’n €700 à €800 euro, waarvan slechts de helft wordt gesubsidieerd. En dan is er nog de slijtage en onderhoudskost. De school probeert maximaal te besparen op o.m. nutsvoorzieningen (beamers uit, lichten doven na de les, …) en vraagt ook om gsm’s en laptops thuis op de laden.

Pedagogische uitstappen zitten inbegrepen in de schoolrekening, met uitzondering van de buitenlandse ‘GWP’, waarbij leerlingen de keuze hebben tussen Londen, Parijs of activiteiten in eigen streek. Kosten hiervoor worden zoveel mogelijk gedrukt, onder meer door verblijf in gastgezinnen. Ook maakt een spaarplan de kost voor de buitenlandse reizen draaglijker. Uitstappen voor de thuisgroep gebeuren dan weer zoveel mogelijk met de fiets of te voet: goedkoop en gezond!

De betaling van facturen wordt nauwlettend opgevolgd door de financieel verantwoordelijke. Formele rappels zijn dan ook zelden nodig. Een incassobureau inschakelen is sowieso niet aan de orde. De school heeft ook geen solidariteitsfonds, maar organiseert wel een aantal acties waarvan de opbrengst naar de leerlingen gaat, zoals wafelverkoop, quiz, enz.

Wens je nog meer tips? Het volledige interview kan je hier lezen.