Tekst voor "Zeven stappen verder…"

Boek 2

Zeven stappen verder...

Als er schulden gemaakt moeten worden om kinderen naar school te laten gaan, is er iets mis. Als scholen op het einde van het school - jaar met een berg openstaande rekeningen achterblijven, is er iets mis. Zowel in het basis- als secundair onderwijs zijn er mogelijkheden om op een andere manier met de kostenproblematiek om te gaan.

Dit boek wil bijdragen tot een bewust kostenbeleid op scholen. Het komt daarmee tegemoet aan de vragen van scholen, CLB's, de lokale overlegplatforms en allerlei andere instanties die bekommerd zijn om de gelijke onderwijskansen.
In dit boek geeft de beleidsevoluties aan om het kostenplaatje voor de gezinnen zoveel mogelijk te beperken. Als praktijkboek gaat het vooral in op de stappen die scholen zelf kunnen zetten. De stapstenen die in dit boek beschreven
worden komen voort uit de praktijk. Vanuit het Vlaams pilootproject voor goed(koop) onderwijs kwamen heel wat nuttige ervaringen voort.
De stapstenen maken duidelijk dat het kostenprobleem niet mag geïsoleerd worden van de bredere context. Het gaat dan wel om euro's, maar het gaat vooral ook om mensen.
Een werkboek om in de scholen stappen vooruit te zetten in de richting van goed én goedkoop onderwijs voor elk kind.
SOS - Schulden op School vzw wil het recht op betaalbaar onderwijs voor kinderen uit minder gegoede middens, ongeacht hun afkomst, nationaliteit of schoolkeuze vrijwaren om zo te streven naar meer kansen op onderwijs en een betere toekomst.

Vooraf

HOE doe je dat, met een hele school en dan nog liefst met vele scholen

samen, 'school zonder schulden', 'school zonder uitsluiting', positief gezegd 'solidaire school' worden?

Stap voor stap. Kies voor de goede stapstenen. De juiste benadering. Durf vooruit denken.

WAT doe je dan? Welke brief is nog niet geschreven, welk woord nog niet gezegd, welk initiatief nog niet genomen? Actie!
WIE onderzoekt hoe, hoezeer welke kosten kunnen vermeden worden?

WAAR kan men terecht met sociaal-financiële noodvragen? HOE discreet en toch HOE goed bekend werkt de solidariteit op school? WELKE instrumenten zijn er om kansen te creëren die er anders niet zouden zijn? Is de 'bijdragenregeling', met alle nieuwe overheidsonderrichtingen daarrond, een administratieve last of een sociale uitdaging?

WELKE wegen zijn er voor samenwerking tussen ouders en school? Zij horen niet tegenover elkaar te staan als debiteuren en schuldeiser.
STOP de toenemende dualisering. Elke school goed én goedkoon (kwaliteitsonderwijs een recht van élk kind!). School S, LOP L. CLB C, Begeleidingsdienst B, inspecteur I, Minister M... een gedeelde verantwoordelijkheid!

SOS Schulden op School biedt u graag dit praktijkboek aan: vanuit én ter ondersteuning van de praktijk. In het volle besef dat veel niet vanzelf gaat, maar vooral indachtig de pijn van kinderen en hun ouders die aan de kant staan. Er niet bijhoren. Ondanks de grondwettelijke kosteloosheid van her onderwijs.

Proficiat aan ieder die zich dagdagelijks inzet. Oprechte dank aan wie meewerkte aan de totstandkoming van dit boek: scholen die hun ervaringen herkennen in dit boek, de enthousiaste en deskundige medewerkersploeg en Raad van Bestuur van SOS Schulden op School, de minister van Onderwijs en zijn medewerkers, uitgeverij Garant.

Inhoud

Deel 1 - Algemene inleiding: waarom zou u dit boek lezen?

Deel 2 - Zeven stappen

Stappen 1 - School voor de spiegel